Annika på Häfla sätter kunden i fokus

Annika Uddin är ansvarig för order, fakturering och administration på Häfla Bruks. Här berättar Annika vad kvalitet betyder för henne och förklarar vad som gör Häfla till en unik partner och ledande leverantör av smides-, plåt- och metallprodukter.  

Hej Annika! Vad jobbar du med på Häfla Bruks AB?

Jag ansvarar för kundfaktureringen och orderstocken i företaget, gör kreditgranskningar, lägger upp nya kunder, uppdaterar kundinfo löpande mm. Utöver det har jag en del andra administrativa uppgifter. Det är ett otroligt roligt och utvecklande jobb där ingen dag är den andra lik.

Annika Hafla

Varför väljer kunden Häfla Bruks enligt dig?

Häfla Bruks är väl inarbetade i branschen med ett starkt varumärke och en verksamhet med anor från 1682 då bruket var en hammarsmedja och tillverkade stångjärn. Ståltrappor har vi tillverkat sedan 50-talet. Vi har en modern fabrik med två stora industriskepp och gör oss uppskattade för våra flexibla kundlösningar. För Häfla Bruks är alltid kunden i fokus!

Vad innefattar begreppet kvalitet för dig?

För mig innebär begreppet kvalitet att vi lever upp till våra kunders förväntningar. Naturligtvis är det flera faktorer som spelar in, såsom service, pris, hållbarhet, leveranstider, säkerhet och miljö.

Ett stort ansvar ligger naturligtvis hos säljaren i själva kundmötet – att man förstår kundens behov eller förväntning och kan identifiera eventuella problem som skall lösas. Sedan måste ju självklart detta förmedlas vidare till efterföljande led där var och en tar sitt ansvar i processen.

Vilka är de största utmaningarna i branschen?

Kompetensförsörjningen. I vår bransch är verksamheter ofta förlagda till mindre orter med svag befolkningstillväxt. Varför pendla till Hävla när man kan få jobb i Norrköping, Stockholm eller Katrineholm? Vi tycker att det är viktigt att driva på för att öka industriorternas attraktivitet och väcka teknikintresset hos unga människor. Det finns ingen ”quick fix” utan här krävs insatser inte bara från oss lokalt utan också från branschen i sin helhet.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är definitivt att jag hela tiden lär mig så mycket nytt. Som ”ny” på jobbet försöker jag dessutom se på allt med ”nya” ögon. Finns det andra sätt att jobba på? Kan vi effektivisera eller förenkla processer och arbetsrutiner? Det finns ständigt saker att utveckla.